Botulinumtoxin

Botulinumtoxin, även känt som ”botox” är ett läkemedel som används för att minska horisontella rynkor i pannan, rynkor mellan ögonen (arga rynkan), rynkor i ögonens utkanter (kråksparkar), näsrynkor, neddragna sura mungipor etc. Botulinumtoxin är även effektivt mot armsvett och i vissa fall spänningshuvudvärk och tandgnissel.

Save

Vanliga frågor & svar

Vad är Botulinumtoxin Typ A?

Botulinumtoxin Typ A är ett läkemedel med naturligt förekommande bakterieprotein. Mycket små doser av denna substans injiceras precis under huden i de små muskler som ska behandlas. Det ger en specifik blockering av nervimpulsen, vilket gör att de fina musklerna under huden slappnar av och rynkorna slätas ut. Andra nervfunktioner, såsom hudens känslighet för beröring, påverkas inte.

Hur ser man ut efteråt?

Hudrodnad och svullnad kan förekomma vid injektionsområdet. Detta försvinner vanligtvis inom någon timme. Ibland kan det bli ett blåmärke som försvinner inom några dagar.

Gör det ont?

Injiceringen sker med en mycket tunn nål och är därför inte särskilt smärtsam.

Hur går behandlingen till?

I behandlingen ingår först en konsultation före och sedan efter behandlingen ett återbesök efter 2 veckor för bedömning av behandlingsresultat och eventuell komplettering. En liten mängd ”botox” injiceras i de muskler som orsakar rynkor. Injektionen hindrar tillfälligt nervsignaler från att nå muskeln och då slappnar muskeln av och huden slätas ut.

Behandlingen är snabb och effektiv och inte särskilt smärtsam. Effekten av behandlingen kommer inom några dagar upp till en vecka. Hur länge de sitter i är individuellt och vart de injiceras men ca cirka tre till sex månader.

Hur fungerar behandlingen?

Botulinumtoxin Typ A är en injektionsbehandling som blockerar den nervsignal som gör att en muskel dras samman. Resultatet är att linjer och rynkor som skapats av ansiktsrörelser, till exempel när man kisar mot solen eller rynkar pannan, mjukas upp och blir mindre synliga. Botox är en av de vanligaste estetiska behandlingarna världen över.

Finns det biverkningar?

Botulinumtoxin är en säker behandling med få biverkningar. Illamående och huvudvärk kan förekomma efter en behandling. Besvären är övergående.

Se www.Fass.se för detaljerad information kring biverkningar.

botox estetiska kliniken

Boka tid

Boka tid gör du enkelt på vår bokningssida »

Pris behandling

Priset för din behandling får du i samband med konsultationen. Konsultationen i sig självt kostar 300 kr. Avbokning som sker senare än 48 timmar före bokad tid debiteras med behandlingskostnaden.

Se priser »

Save